KIKY -AIKA JA SEN MIELEKÄS KÄYTTÄMINEN

Kilpailukykysopimuksen mukaiset 24 tuntia lisätyötä vuodessa toteutetaan täysimääräisenä syksystä 2017 alkaen toistaiseksi. Kiky-ajasta 12 tuntia on kohdennettu opetusviraston kouluilla paikallisesti päätettäväksi. Toiset 12 tuntia lisätään YS-aikaan. Yksityiskouluilla kiky-ajan kohdentaminen on työnantajan päätettävissä ja siitä on sovittu erilaisia toteutustapoja. Työajan käytöstä keskusteltaessa on huomioitava sopimusalakohtaiset päätökset ja työnantajan ohjeistus. Työajan toteutuksesta on tarkemmin tietoa pääluottamusmiestiedotteissa ja HOAY:n internetsivuilla. Lisätietoja saa omalta luottamusmieheltä.

HOAY on kartoittanut yhteysopettajien näkemyksiä kiky-ajan mielekkäästä käytöstä ja kohdentamisesta. Alla olevaa koontia on hyvä hyödyntää keskusteltaessa kiky-ajan mielekkäästä ja hyödyllisestä käytöstä kouluilla: Hyödylliseksi kiky-ajan käyttökohteiksi opettajat kokivat:

Opettajien täydennyskoulutus ja ammattitaidon kehittäminen

  • digitalisaatio ja sen vaatimat tietotekniset taidot
  • pedagogiset ideat, niiden toteutus ja uudet kokeilut sekä tiedon jakaminen työyhteisössä
  • oman aineen Abitti-koulutus.
  • monikulttuurisuuden kohtaamiseen ja tasa-arvon kehittämiseen liittyvä koulutus
  • Itseohjautuva koulutustarpeen tunnistaminen ja koulutukseen hakeutuminen
    • pedagogisten järjestöjen tarjoama koulutus
  • ammattikirjallisuuteen tutustuminen joko yhdessä tai yksin (Educa-messut, kirja- ja opetusmateriaaliestittelyt)
  • viikonloppuisin tapahtuva koulutus huomioitava työaikana
  • itseohjautuva kehittäminen
  • toisen opettajan opetuksen seuraaminen
  • yhteysopettajapäivien asiantuntijaluennot
  • koulun sisäisen tietotaidon jakaminen

Ilmiöpohjainen opetus ja uusi opetussuunnitelma

  • yhteistä suunnitteluaikaa monialaisten opintokokonaisuuksien suunnitteluun
  • samanaikaisopetuksen ja luokkataso-opetuksen suunnittelu
  • yhteistyöhön OKL:n, kulttuuri-, taide- ja tiedetoimijoiden kanssa

Kodin ja koulun välinen yhteistyö

  • vanhempainiltojen suunnittelu
  • huoltajan kanssa käytävät oppilaan arviointiin ja koulunkäyntiin liittyvät keskustelut
  • Vanhempaintapaamiset

Oppilashuollolliset asiat

  • moniammatilliset palaverit
  • pedagogiset keskustelut
  • pedagogisten asiakirjojen laatiminen

Koulun toiminnan kehittäminen

  • järjestyssääntöjen laatiminen/päivittäminen
  • tilojen järjestely esimerkiksi remonttien yhteydessä
  • oppimateriaalien tilaukset ja intentointi
  • pedagogiset kahvilat
  • hankkeiden ja tapahtumien suunnittelu
  • uusien koulun ja opetuksen toimintamallien suunnittelu
  • oppilaiden uudenlaisten osallistamistapojen suunnittelu

Työssä jaksaminen

  • Tyhy -toiminta ja kulttuuri
  • työnohjaus
  • vertaismentorointi

Muita huomioita

  • tärkeintä on työ – ei kokouksessa istuminen
  • raportointia ajan käytöstä ei ole mielekästä. Raportointi on turhaa byrokratiaa
  • työryhmätoiminta on mielekästä työjärjestykseen sitomatta ja omatoimisesti järjestettynä.
  • kiinteä, viikoittainen YS-aika koetaan raskaaksi. Eri opettajakokoonpanojen kanssa sovittava työaika on tehokasta.