HOAY:n hallitus vieraili opintomatkallaan Amsterdamin Hyperion Lyceumissa. Se toimii väistötiloissa uuden koulurakennuksen valmistumista odoteltaessa. Vierailua isännöivät koulun noin kolmekymppiset opettajat Jorrit Blaas (taloustieto), Simon Verwer (filosofia) sekä Robert Tatsis (luonnontieto). Blaas työskentelee myös Hollannin opetusministeriössä. Saimme ajantasaista tietoa maan koulusysteemistä ja siitä, mihin suuntaan opettajienkoulutusta ollaan viemässä. Hollannissa ihaillaan suomalaista opettajankoulutusta, jossa jokaisella opettajalla tulee olla maisteritasoinen tutkinto. Siihen suuntaan ollaan viemässä myös hollantilaista opettajankoulutusta opetuksen tason nostamiseksi.
Hyperion Lyceumin opettajat panostavat keskinäiseen yhteistyöhön opetuksen suunnittelussa. He toivoisivat sille enemmän aikaa työntäyteisen päivän aikana. Täyspitkät työpäivät venyvät myös suunnittelukokouksiksi virka-ajan jälkeen. Tämä nuorehko opettajakunta haluaa, että opettajan ammattia alettaisiin arvostamaan Hollannissa ja että jatkossa alalle hakeutuisivat parhaat ehdokkaat.
Hyperion Lyceeumissa yhdistellään jouhevasti opettajajohtoisia ja oppilaslähtöisiä menetelmiä. Kaikilla oppilailla on omat kannettavat, mutta tietotekniikkaa ei nähdä ratkaisuna kaikkeen oppimiseen. Oppilaan kohtaamista pidetään edelleen tärkeimpänä opetustilanteen tekijänä. Hyperion Lyceum perustettiin viisi vuotta sitten alueelle, jolla on paljon maahanmuuttoa. Toiminta-aikanaan se on noussut Amsterdamin suosituimmaksi kouluksi. Sinne haetaan myös varakkaammilta asuma-alueilta sen innostavien opetusmenetelmien vuoksi.