Kilpailukykysopimuksen mukaiset 24 tuntia lisätyötä vuodessa toteutetaan täysimääräisenä syksystä 2017 alkaen toistaiseksi. Kiky-ajasta 12 tuntia on kohdennettu opetusviraston kouluilla paikallisesti päätettäväksi. Toiset 12 tuntia lisätään YS-aikaan. Yksityiskouluilla kiky-ajan kohdentaminen on työnantajan päätettävissä ja siitä on sovittu erilaisia toteutustapoja. Työajan käytöstä keskusteltaessa on huomioitava sopimusalakohtaiset päätökset ja työnantajan ohjeistus. Työajan toteutuksesta on tarkemmin tietoa pääluottamusmiestiedotteissa ja HOAY:n internetsivuilla. Lisätietoja saa omalta luottamusmieheltä.
HOAY on kartoittanut yhteysopettajien näkemyksiä kiky-ajan mielekkäästä käytöstä ja kohdentamisesta. Alla olevaa koontia on hyvä hyödyntää keskusteltaessa kiky-ajan mielekkäästä ja hyödyllisestä käytöstä kouluilla: Hyödylliseksi kiky-ajan käyttökohteiksi opettajat kokivat:
Opettajien täydennyskoulutus ja ammattitaidon kehittäminen
- digitalisaatio ja sen vaatimat tietotekniset taidot
- pedagogiset ideat, niiden toteutus ja uudet kokeilut sekä tiedon jakaminen työyhteisössä
- oman aineen Abitti-koulutus.
- monikulttuurisuuden kohtaamiseen ja tasa-arvon kehittämiseen liittyvä koulutus
- Itseohjautuva koulutustarpeen tunnistaminen ja koulutukseen hakeutuminen
- pedagogisten järjestöjen tarjoama koulutus
- ammattikirjallisuuteen tutustuminen joko yhdessä tai yksin (Educa-messut, kirja- ja opetusmateriaaliestittelyt)
- viikonloppuisin tapahtuva koulutus huomioitava työaikana
- itseohjautuva kehittäminen
- toisen opettajan opetuksen seuraaminen
- yhteysopettajapäivien asiantuntijaluennot
- koulun sisäisen tietotaidon jakaminen
Ilmiöpohjainen opetus ja uusi opetussuunnitelma
- yhteistä suunnitteluaikaa monialaisten opintokokonaisuuksien suunnitteluun
- samanaikaisopetuksen ja luokkataso-opetuksen suunnittelu
- yhteistyöhön OKL:n, kulttuuri-, taide- ja tiedetoimijoiden kanssa
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
- vanhempainiltojen suunnittelu
- huoltajan kanssa käytävät oppilaan arviointiin ja koulunkäyntiin liittyvät keskustelut
- Vanhempaintapaamiset
Oppilashuollolliset asiat
- moniammatilliset palaverit
- pedagogiset keskustelut
- pedagogisten asiakirjojen laatiminen
Koulun toiminnan kehittäminen
- järjestyssääntöjen laatiminen/päivittäminen
- tilojen järjestely esimerkiksi remonttien yhteydessä
- oppimateriaalien tilaukset ja intentointi
- pedagogiset kahvilat
- hankkeiden ja tapahtumien suunnittelu
- uusien koulun ja opetuksen toimintamallien suunnittelu
- oppilaiden uudenlaisten osallistamistapojen suunnittelu
Työssä jaksaminen
- Tyhy -toiminta ja kulttuuri
- työnohjaus
- vertaismentorointi
Muita huomioita
- tärkeintä on työ – ei kokouksessa istuminen
- raportointia ajan käytöstä ei ole mielekästä. Raportointi on turhaa byrokratiaa
- työryhmätoiminta on mielekästä työjärjestykseen sitomatta ja omatoimisesti järjestettynä.
- kiinteä, viikoittainen YS-aika koetaan raskaaksi. Eri opettajakokoonpanojen kanssa sovittava työaika on tehokasta.